TT 51:50

• Hudbu složil: Joel Goldsmith
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd, Kevin Townend
  • Produkce: Joel Goldsmith
  • Varese Sarabande 1997 (VSD 5862)

Joel Goldsmith skládá filmovou hudbu téměř 30 let. V devadesátých letech několikrát přešel k televizní produkci. Jmenujme televizní western BROTHERHOOD OF GUN, vrátka pro široké publikum si ovšem otevřel díky práci na deseti sezónách STARGATE SG-1 (1997-2007) a dodnes pracuje na jeho mladším bratříčku, STARGATE ATLANTIS. Joel Goldsmith měl tu smůlu, že skládal hudbu pro méně známé a spíše béčkové filmy. Takový je i případ recenzovaného titulu KULL THE CONQUEROR. Opravdová škoda, že Goldsmith složil jedno z nejlepších děl tak podprůměrnému fantasy.

KULL THE CONQUEROR je v zásadě čistokrevnou epickou fantasy kompozicí v tom dobrém i zlém. Zajímavá je tu skladatelova práce s mužským pěveckým sborem, který dodává kompozici nádech epičnosti a divokosti. Na Goldsmithovu tvorbu méně obvyklým atributem je výskyt dravých elektrických kytar, díky kterým získá hudba ještě více energie. Vyskytují se často, a to v akčních tracích jako Kull The Conqueror, Kull´s Initiation, Ship Brawl, Deep Freeze, Saving Zereta, Kull´s Escape. Prim tu hraje majestátní žesťová a smyčcová sekce, které vyjadřují majestát hlavního hrdiny. Hrdinu charakterizuje patřičně heroické téma. Bedra spočívají zejména na mohutných žestích, které doplňují smyčce, již zmíněné elektrické kytary a příležitostné sbory.

Kullovo téma se objevuje v úvodním tracku Kull The Conqueror, který se díky svému energickému náboji stává jednou nejlepších skladeb alba. Dobře zapamatovatelné téma je přítomno ve většině skladeb, přičemž nejmonumentálněji zní ve finálních tracích Kull Returns či King Kull. Téma je variováno také do romantičtějších poloh - jako např. Card Reading a Ride To Tetheli. V rozličných variacích je rozeseto po celém albu a nebude překvapením, že skladby obsahující Kullovo téma se řadí k tomu nejlepšímu na score. Z vedlejších témat je dále zajímavé téma Aki, laděné do smyčcových poloh (Rebirth Of Aki, Aki´s Control).

Goldsmithova orchestrální koláž je krásná a působivá. Drobnou kaňkou na KULLOVI se stává zhruba prostředek alba, který začne působit místy únavně a nezáživně (The Arrival). KULL THE CONQUEROR je jedním z nejlepších a fanoušky nejvíce zbožňovaných Goldsmithových počinů. Je rozmáchlým epickým dobrodružstvím, které nepostrádá tu správnou dávku romantiky, výpravných momentů a adrenalinové akce.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****