TT 69:45

• Hudbu složil: Michael Kamen
  • Dirigoval: Michael Kamen
  • Orchestrace: Michael Kamen, Robert Elhai, Geoff Alexander, Blake Neely
  • Produkce: Michael Kamen, James Brett, Michael Price
  • Sony Classical 2001 (SK 89719)

Desetidílná HBO minisérie BRATRSTVO NEOHROŽENÝCH sklidila velké ovace jak u diváků, tak i u kritiků. Tuto sérii produkovaly takové osobnosti, jako Steven Spielberg či Tom Hanks (jeden díl dokonce zrežíroval). Jedná se o adaptaci díla historika Stephena Ambrose, pojednávající o osudu několika vojáků z roty E. Tato minisérie je výjimečné dílo, které má výborný scénář a nesklouzává k přílišnému patosu typických válečných filmů, jako tomu bylo u SAVING PRIVATE RYAN. Velice dobré jsou i herecké výkony, atmosféra bojových scén je dovedena k absolutní dokonalosti. Překvapivé je, že hudební kompozice nebyla nabídnuta Johnu Williamsovi (dvorní skladatel Spielbergův), nýbrž jinému skladatelskému esu, a to Michaelu Kamenovi (X-MEN, ROBIN HOOD). Ten odvedl vpravdě mistrovskou práci.

Michael Kamen složil spíše klasičtěji znějící kompozici, důkazem pro klasičnost celého score je zařazení skladby String Quartet In C-Minor od jednoho z největších skladatelů minulosti, Ludwiga van Beethovena. Skladba je v jednom dílu použita coby source music, kdy hraje několik houslistů Němcům, kteří sklízejí trosky. Kamenovo score je patriotické, emocionální a výborně vyvážené. Na albu chybí jakákoliv akční skladba v pravém slova smyslu, neboť ve válce žádná heroická hudba nehraje, tudíž hudbou byly jen zvuky střelby či bombardování.

Proto Kamen složil několik zapamatovatelných témat, které aranžuje v celkové délce alba, jež činí téměř 70 minut a na poslech je zcela dostačující. I když bych řekl, že je jí na obyčejného posluchače i moc a je místy komplikovaná a náročná na poslech, obzvláště zhruba uprostřed alba. Nejvíce známá je Kamenova emotivní hymna, věnovaná statečnosti a odvaze Bratrstva - jedná se o především úvodní track Main Theme (hlavní znělka) a Band of Brothers Requiem, jež jsou obohaceny o smíšené sbory. Netřeba dodávat, že tyhle tracky jsou klasikou, která se hraje na pohřbech amerických vojáků dodnes.

Albu dále vévodí téma vojáků z Bratrstva, které je využívané poměrně často. Poprvé zaznívá v Band Of Brothers Suite One v čase 1:28 masivní žesťovou sekcí, dále v Band Of Brothers Suite Two, Mission Begins, Winters On Subway či Austria. Téma je vnitřně rázné, odhodlané a nadmíru patriotistické (avšak ne tak, jak nám to prezentují skladatelé z Media Ventures - např. hlavní téma z Armageddonu), a má za úkol doprovázet Bratrstvo v jejich strastiplné cestě krvavými bojišti Evropy. Máme tu řadu vedlejších motivů, jež zazní jen jednou - jako smyčce a klavír v Bull´s Theme či Buck In The Hospital. Z texturálněji pojatých skladeb zaujmou velice smutné až depresivní smyčce v Discovery Of The Camp, Parapluie, Swamp nebo Boy Eats Chocolate. Zvláštní jsou francouzské sbory v tracku Plaisir d'amour, které zpestřují jinak slabší střed alba.

BAND OF BROTHERS je soundtrack, který má své kouzlo. Jedná se o inteligentní, invenční, originální a bohatě zorchestrovanou koláž hudby k minisérii z období 2. světové války. Své místo má hudba převážně v seriálu, kde velice efektně podbarvuje působivé obrazy z války, na sedmdesátiminutovém score plní úlohu skvěle. Neříkám, že je bez chybiček, protože po velice nabušených čtyřech tracích Main Theme, Band Of Brothers Suite One, Band Of Brothers Suite Two, Mission Begins) se dostává krapet monotónnosti a nudy. Ta je díky skvělým orchestracím záhy utlumena a přichází skvělé finále- Austria, Band of Brothers Requiem. Pro fanatiky válečných score jako SAVING PRIVATE RYAN, THIN RED LINE či k videohrám typu MEDAL OF HONOR povinná koupě. Pro ty, co druhou světovou až tak ?nežerou?, doporučuju score díky své emocionální hloubce, skvělým tématům a působivosti.