• Dirigoval: Harry Gregson-Williams
  • Orchestrace: Bruce Fowler
  • Nahrál: London Session Orchestra a Metro Voices
  • Nahráno v Abbey Road Studios, London
  • Produkce: Harry Gregson-Williams
  • Decca Records 2001 (440 016 190-2)

SPY GAME je prvním sólovým projektem Harryho Gregsona-Williamse s hvězdnějším potenciálem. Robert Redford a Brad Pitt jsou jména známá i filmovým laikům a když se ještě připočítá renomé režiséra Tonyho Scotta, vznikají velká očekávání. To se ale nedá říci o hudbě, Gregson-Williams mohl jen překvapit, protože jeho předchozí samostatné počiny jako REPLACEMENT KILLERS nebo BORROWERS nebyly většího významu. Výběr Gregsona-Williamse na post skladatele není vůbec náhodný, Tony Scott začal v roce 1990 (DAYS OF THUNDER) spolupracovat s Hansem Zimmerem, jenž byl v roce 1998 vyměněn za mladší duo HGW/Trevor Rabin, kteří mu složili hudbu k ENEMY OF THE STATE. Od té doby Gregson-Williams komponuje ke všem jeho filmům.

Příběh filmu se dá rozdělit na tři linie, linii zkušeného agenta Nathana Muira (ve skvělém podání Roberta Redforda) odehrávající se v prostorech kanceláří CIA, linii Toma Bishopa (Brad Pitt) uvězněného v čínském vězení Su-Chou a jejich společnou flashbackovou linii z Vietnamu a Blízkého východu. Pro každé prostředí vytvořil Gregson-Williams specifickou hudbu, která je ve výsledku silně ovlivněna etnickými elementy.

První skladba Su-Chou Prison už dle názvu naznačuje, že bude obsahovat čínské prvky. Největší zajímavostí je použití tradičního nástroje erhu. Vedle tohoto dvoustrunného instrumentu HGW využívá také rytmických čínských perkusí borců z The Traditional Chinese Performing Arts Institute. Vše je doplňeno elektronikou. Čína se dále vrací ve skladbách '...He's Been Arrested for Espionage.' a Back at Su-Chou Prison, návrat do Su-Chou už je ale bez tklivého motivu hraného na erhu znějící v předchozích dvou jmenovaných stopách.

Prostředí Nathana Muira podkresluje více zelektrizovaná hudba vhodná pro uspěchaný a nervózní život v kancelářích CIA, nejlépe prezentována skladbou Muir Races To Work nebo Harker Tracks Muir. Do této kategorie spadá i nejznámější kousek soundtracku a to Training Montage, který byl vícekrát zneužit našimi komerčními televizemi pro jejich upoutávky, kdo má krátkou paměť, jen připomenu - casting na Miss (TV Nova) a seriál Closer (TV Prima). Tato hudba hraje během výcviku Toma Bishopa, kde Harry zapřáhne širokou paletu svých samplů a dostává se až do techno/popových vod. Remixy Training Montage ještě můžeme zaslechnout ve skladbách Muir Races To Work a hlavně v závěru Operation Dinner Out, kde se elektronika střetne se smyčci a východními vokály.

Blízký východ je reprezentován především typickými vokály, etnickými flétnami a bicími nástroji. Ve filmu se také objeví milostná zápletka, kdy se Tom zamiluje v Beyrútu do Elisabeth. Jejich motiv zpívaný chlapeckým sopránem (Timothy Washburn) poprvé zazní ve skladbě My Name Is Tom a zasloužené gradace se mu dostává až v Operation Dinner Out, ve které se sbíhají všechny důležité motivy a společně vytvářejí nejlepší skladbu alba. Celé score je doplněno dvěma remixy, které jsou chytře umístěny na chvostu alba, aby nepřerušovaly poslech původní kompozice. Do konceptu CD však zapadají.

Hudba ke SPY GAME se nebude líbit všem OST fanouškům. Mnozí ohrnou nos nad přílišnou syntetičností a jiní zase skvělou práci Gregsona-Williamse s elektronickými prvky vyzvednou do nebe. Její kvality však nelze přeslechnout, ve filmu dokázala vytvořit napětí i emoce a celkově brilantně popostrkovala děj kupředu a při samostatném poslechu také nenudí. Jednoznačně se jedná o svěží score, které patří k tomu nejlepšímu od HGW, přestože občasným reminiscencím THE ROCK nebo ENEMY OF THE STATE se asi nedalo vyhnout.