TT 30:42

• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Dirigoval: Artie Kane
  • Orchestrace: Brad Dechter, James Newton Howard, Robert Elhai, Chris Boardman
  • Produkce: James Newton Howard
  • Varese Sarabande 1995 (VSD-5599)

V roce 1995 zhudebnil James Newton Howard s kolísavým íspěchem celkem 5 filmů nejrozmanitějších žánrů, od romantické komedie přes dobrodružné sci-fi a historické drama až po dva thrillery. Z této skupiny byl filmově jednoznačně nejvydařenější akční thriller Outbreak (Smrtící epidemie) režiséra Wofganga Petersena se záplavou hereckých hvězd (v čele s triem Dustin Hoffman, Rene Russo, Morgan Freeman) a i hudebně patřil k těm lepším Howardovým pracím. Petersen žádného "svého" skladatele nemá a prakticky pokaždé pro jeho filmy komponuje někdo jiný. Za svou hollywoodskou část kariéry už na postu skladatele vystřídal celou řádku slavných jmen včetně Ennia Morriconeho nebo Jerryho Goldsmithe. Pro svůj třetí americký film, thriller o hrozbě rozšíření smrtícího viru, si tento německý rodák vybral právě žánrového specialistu (možná i trochu rutinéra) Jamese Newtona Howarda a zvolil přesně. Jde o typické "JNH score" s velice profesionálně budovaným napětím, trochou dojímavosti, několika etnickými prvky a dominantní akční složkou, která je největší předností celé kompozice. Naopak největším mínusem je (jak už to tak bývá) koncepce alba. Ale po pořádku...

Hned ívodní, dramatická (ale poklidná) skladba během titulků výtečně navodí lehce exotickou atmosféru a připraví půdu pro následující působivou minutovku 'Motaba River Valley', doprovázející vrtulníkový let amerických lékařů nad africkým ídolím Motaba, zasaženým smrtícím virem. V této skladbě také poprvé a naposled zazní africké vokály, o které se postaral poměrně častý spolupracovník hollywoodských skladatelů Lebo M (později s Howardem spolupracoval i na populárním Dinosaurovi). Dále následují tři náladově víceméně stejně laděné znepokojivé thrillerové skladby, přičemž v páté (Casey Rips His Suit) trochu výrazněji promluví i chorální složka, jinak velmi nenápadně protkaná celým albem. A dostáváme se k první čistokrevné akci, 'Finding the Ship', po které přichází dramatická skladba, doprovázející kolaps jednoho z hlavních hrdinů (Casey Goes Down). Osmička, 'Robbie's Bedside', je z mého hlediska prvním vrcholem alba. Není to žádná akční pecka, ale, jak napovídá název, něžná a dojemná skladba, prezentující hlavní motiv tesknými smyčci a nádherným klavírem. Následuje další thrillerovka a po ní druhý vrchol alba, jímž jsou tři závěrečné skladby. V té první (Cedar Creek Exodus) se konečně dočkáme výrazného (smyčcového) provedení ístředního tématu, které tu demonstruje tragický osud obyvatel virem postiženého Cedar Creeku a konečně přichází to nejlepší, akční skladby 'A Little Resistance' a 'They're Coming', které celé album uzavírají. Nejedná se v zásadě o nic výjimečného, Howard tu užívá (jako mockrát předtím a mockrát potom) své tradiční osvědčené zbraně - ítočné výpady nejrůznějších nástrojů dechové sekce (ve stylu The Fugitive), výrazné táhlé smyčce a v neposlední řadě perkuse, jenže James má tyto postupy tak dokonale zvládnuté, že si prostě může dovolit používat je znovu a znovu, protože jimi vždycky zaujme. Co se týče akce, patří Outbreak k předním Howardovým kompozicím.

Jak už bylo řečeno, nejslabším článkem CD je koncepce alba. Vydavatelství Varése Sarabande je známo tím, že má na kontě mnoho velmi krátkých alb, ale tentokrát to hoši opravdu přepískli. Outbreak totiž trvá jen půl hodiny, což je na oficiálně vydané album opravdu hodně málo, zvlášť s přihlédnutím k tomu, o jaký žánr jde.

Outbreak je rozhodně vydařené dílko, které ideálně (leč ne zapamatovatelně) zafungovalo ve filmu a funguje i na samotný poslech. Je jen na vás, jak moc vám bude vadit jeho délka a zkratkovitost (některé skladby trvají jen kolem jedné minuty). V případě, že je vaší prioritou jen a pouze hudba a je vám jedno, v jakém balení je naservírována, pak si k mému hodnocení klidně ještě hvězdičku připočtěte. Naopak, pokud od soundtracku očekáváte také jistou formu a máte stanovené určité parametry, jaké by mělo ideální album splňovat, tak vás koncepce tohoto CD naštve. Každopádně je Outbreak sympatickým soundtrackem, jenž sice jako celek nepatří mezi Howardovy TOP, ale rozhodně jde o velice příjemný (i když kratičký) poslech, který můžu všem jedině doporučit.

Hudba ****    Album **    Zvuk ****