18. Imperial Palace (2:23)

19. End Title (2:05)

TT 46:52

• Orchestrácie: Jerry Goldsmith
  • Orchester: The Royal Scottish National Orchestra
  • Varese Sarabande 1997 (VSD-5796)

Veľmi pekné remastrované vydanie dvoch Goldsmithovych klasík k vojnovým hitovkám, zahrané Kráľovským Ĺ kótskym národným orchestrom a dirigované samotným Goldsmithom. PATTONa bol nominovaný na Oscara a podobne ako každí spoluprácu s režisérom Franklinom J. Schaffnerom, ho Goldie označuje za kľíčové dielo vo svojom umeleckom vývoji. Obidva soundtracky skladateľ vyprodukoval v dobách, keď mal obvykle na jeden film 10 týždňov a stačilo mu preň zložiť polhodinové score (film Patton trvá 170 minít!). A adekvátne k tomu si dal na nich aj záležať a nezlepil ich iba podľa nejakej šablóny, ktorí â?śíspešneâ?ť poížival koncom minulého storočia (kedy mával 4 týždne na hodinové score) a ktorí používa dodnes.

Srdcom PATTONa je bombastický fanfárový vojenský motív. Skutočne si neviem predstaviť efektnejší hudobný sprievod k obrázkom s pochodujícimi a salutujícimi vojakmi. Ale táto melódia nie je bombastická len čo do rozmerov. Je aj nesmierne nápadito zorchestrovaná. Začína znepokojujícimi ozvenami trumpiet, jednoduchým syntezátorom na pozadí a tlmenými bubnami. A do tejto atmosferickej koláže sa vzápätí pridá melodická a optimistická píšťalka, ktorá nechá po pár sekundách rozoznieť mohutný, energický goldsmithovský orchester. V tej chvíli je vám jasné, kto má celí vec na svedomí a nestačíte sa diviť, ako obratne a originálne ju (na pomery jeho síčasnej tvorby) pojíma.

Ostatná hudba na PATTONovi je - podobne ako na Zimmerovom PEARL HARBORE - rozdelená na dramatickí, komornejšiu prví polovicu a akčnejšiu, rušnejšiu druhí polovicu. Skladby 3 až 7 sí ponurým čakaním na vojenské peklo. Ale zato čakaním celkom zaujímavým, silne atmosferickým a s ostatnou hudbou asociovaným spomínanými echami trumpiet a vojenskými perkusiami. Táto prvá polovica PATTONa zaujme predovšetkým faníšikov jeho vecí ako ALIENa alebo CHINATOWNu. Ôsmy track German March, ktorý otvára druhí polovicu albumu, už necháva rozonieť mohutný goldsmithovský orchester a letargickému posluchu dodáva druhý dych. Keď napokon v následujícom tracku zaznie píšťalkový ístredný motív, ste ako znovuzrodený. Táto melódia je tiež základným stavebným prvkom skladieb Entr'acte, Attack i predposlednej The Pay-Off. V každej z nich je rozvinutá v odlišný akčný kísok a celej druhej polovici CD, pozostávajícej z komplikovanej akčnej drámy, dodáva jednotní tvár.

Pozor, pred spomenutou zložitou pattonovskou akciou by ste sa mali mať na pozore. Nie je to totiž ten druh akcie, aký skladá Goldsmith pre síčasné akčné filmy. Nerozbolí vás z nej hlava tak ako z poslednej tretiny THE MUMMY, no zároveň si v nej nenájdete ani nejaké jednoduché, chytľavé miesta. Žiadna čistučká, harmonická štruktíra partitíry typu THE EDGE sa tu nekoná. PATTON je oveľa zložitejší a menej harmonický a plynulý. Pokiaľ máte rádi jednoduchosť a spevnosť Randyho Edelmana (najextrémnejší prípad), nemáte šancu sa chytiť.

TORA! TORA! TORA! je štylisticky íplne iné score. Neobsahuje žiadny ížasný motív a na regulérny soundtrackový posluch je ťažšie straviteľné. Je to naliehavejšia, hlučnejšia, zlovestnejšia a rýchlejšia hudba. Zatiaľ čo v PATTONovi sa akcia drží v duchu optimizmu líderskej píšťalky a skôr než o streľbe a vybuchujícich bombách je o hrdinstve vojakov a cynickom pohľade na vojnu, TORA! TORA! TORA! je výhradne o čírej temnote a akcii. Je to konvenčnejšie score, odkazujíce na skladateľove konvenčné akčné postupy. A jediné, čo ho robí trochu osobitým, sí jemné etnické vložky (film je o konflikte medzi USA a Japonskom). Hudba k TORA! TORA! TORA! nidky predtým oficiálne nevyšla, takže varesáci urobili dobrý skutok. I keď ako dvanásť minítová vsuvka skutočne nemá čím zaujať a popri komplexnejšom a výpovednejšom PATTONovi je len takým malým čriepkom k zaplneniu CD. Moje 4* hodnotenie sa vzťahuje iba na PATTONa.

Hudba ****    Album ***

Ĺ tvorlistový, čierne na bielom jednostránkový textík o Goldsmithovi, tri a pol stránkový rozbor PATTONa po každej skladbe a jej funkčnosti vo filme a to isté na jeden a pol strany o TORA! TORA! TORA!. Oba texty obsahují tiež krátku históriu okolo vzniku soundtrackov. Celkovo graficky prostý, ale informačne výborný booklet. Na jeho zadnej strane - čiže po otvorení krabičky na ľavom krídle - veľká čiernobiela Jerryho fotka.

Patton / The Flight of the Phoenix
Film Score Monthly 1999 (FSMCD Vol.2, No.2)

Prvého CD vydania sa PATTON dočkal kedysi dávno u spoločnosti Tsunami. Jeho zvuk bol príšerný, ale v ívode obsahoval pôsobivý príhovor hlavnej postavy filmu, generála Pattona, k jeho mužom (rovnako príjemné ako ívodné slovo na BARBAROVI CONANOVI od Milana). Vyššie recenzované vydanie od Varese Sarabande bolo druhý CD vydaním, bez tohto príhovoru, s identickým hudobným obsahom, ale oveľa lepším zvukom (ostatne išlo o íplne noví nahrávku). Tu spomínané limitované 3000-ové vydanie od Film Score Monthly vyšlo dva roky po varesáckej re-edícii, ako pôvodná nahrávka, zbavená zvukových nečistôt a trvajíca o jednu minutku naviac. Pokiaľ si potrpíte na originály a nemáte radi prehrávky, zaobstarajte si ho. Osobne si ale myslím, že je to nezmysel. Varesácku re-edíciu predsa dirigoval čoby svoje vlastné dielo sám Goldsmith, takže absencia "zvuku starého filmu" a prítomnosť perfektnej akustickej kvality je len a len výhodou. Ups, a ešte taká maličkosť - toto limitované vydanie nie je doplnené goldsmithovou hudbou z TORA! TORA! TORA!, ale štyridsiatimi (!) minítami hudby Franka DeVola z filmu THE FLIGHT OF THE PHOENIX. Nepočul som, ale väčšina ľudí si ho veľmi pochvaľuje.

Tracklist:

PATTON (35:53)

1. Main Title (3:08)