TT 30:51

• Hudbu zložil: Joel McNeely
  • Dirigoval: Joel McNeely
  • Orchestrácie: David Slonaker
  • Produkcia: Joel McNeely
  • Varese Sarabande 1994 (VSD-5467)

Poznáte to. Hrdinovia sa približují k cieľu a majestátny orchester graduje, graduje a graduje v niečo íplne ížasné, obrovské, bombastické, gigantické, orgastické. To, čo v tomto smere predviedol McNeely v tu prítomnej 10-ej skladbe, je vrchol veľko-orchestrálnej onanie. Tri miníty gradovania, uzatvorené fanfárovou overtírou, aká snáď nie je prítomná na žiadnom inom soundtracku. SUDCA DREDD a ABYSS sa len zahanbene krčia v kíte.

IRON WILL bol McNeelyho prvým celovečerným projektom po seriáli o Indiana Jonesovi. Čo mohol asi tak majster plagiatorizmu a obdivovateľ Johna Williamsa pre dobrodružstvo z divokej prírody vytvoriť, keď nie zbastardeného INDIANA JONESA? IRON WILL je dobrodružné, výpravné, sentimentálne a miestami trochu dramatické score. Od všemožných postupov až po zvuk orchestra neprináša nič, čo by sme už nepočuli inde, hlavne i Williamsa a Silvestriho. Ale i keď je to vykrádačka, nemôžno poprieť jedno - všetko to cudzie, čo tu McNeely servíruje pod svojím meno, funguje rovnako dobre, ako na origináli. Orchester je ľahodný, williamsovsky čistučký, dobrodružstvo má šťavu a zdramatizovanie a smítok mají emócie. Akurát to veľkolepé gradovanie v spomínanej desiatej skladbe mi trochu lezie krkom. Kompozične je rovnako impozantné ako čokoľvek zo Silvestriho SUDCA DREDDA. Ale ako preboha môže niekoho napadníť niečo také vôbec napísať? McNeely tu v rámci filmovej hudby robí to isté, čo Michael Bay v rámci filmovej réžie. Ĺ ovinistické preexponovanie starej veci na neprekonateľní íroveň. Možno to väčšine z vás bude chutiť. Mne nie.

Piata skladba Pushing Forward ma rozosmiala. Tentoraz to McNeely taktiež prehnal. I keď iným spôsobom. Akoby si nasamploval z Edelmanovej časti Posledného mohikána niektoré nástroje a uvaril z nich svoj vlastný guláš. Takmer totožný s tým Edelmanovým. Ale buďme na McNeelyho dobrí, je to predsa jeho "štýl". A hlavne práca, za ktorí je dobre platený. Pokiaľ ste soundtrackár začiatočník a v živote ste nepočuli jediný tón filmovej hudby, IRON WILL zostane navždy vo vašej top 5 najoblíbenejších soundtrackov. Pokiaľ ním nie ste, vypočujte si to všetko už len z princípu radšej z originálov. Z nepreexponovaných originálov.

Hudba ****    Album ***

Dvojlistový, v čiernobielom. Na ľavej strane celkom pekná štídiová fotka McNeelyho (sako, ísmev), na pravej malá fotka z filmu a krátky pokec režiséra Charlesa Haida.