Bernard Herrmann zložil hudbu k siedmym filmom Alfreda Hitchcocka (The Trouble With Harry, The Man Who Knew Too Much, The Wrong Man, North by Northwest, Psycho, Vertigo, Marnie). Ich spolupráca režisér-skladateľ je označovaná za najhodnotnejšiu v dejinách kinematografie. A VERTIGO je jej najštudovanejším a najrešpektovanejším dielom. Film je totiž pocitový, postavený na vizuálnej stránke a jej kontexte so sprievodnou hudbou. A pretože existuje len málo snímok, v ktorých by síhra týchto dvoch zložiek dosiahla toľkí efektívnosť.
Herrmanove VERTIGO je vášnivé, váhavé, hypnotické, hrozivé. Napínavý thriller s omračujíco silnými milostnými chvíľami (legendárna ľíbostná pasáž Scene D'Amour je niečo neopísateľné!). Skladateľ pracuje s osvedčeným zložením orchestra obvykle vytvárajíceho iba filmoví atmosféru, no tentoraz pridáva i množstvo výrazných melódií v skromnom i veľkolepom aranžmáneí. Po lopate povedané - tak, ako sí obyčajne jeho soundtracky funkčné skôr pri sledovaní filmu než počívaní CD, je Vertigo plnohodnotným poslucháčskym zážitkom hodným slíchadiel značky Sennheiser, zhasnutia svetla, zavretia očí a dokonalého sístredenia.
Neustála zmena tváre formálne jednotnej hudby, jej napínavosť, tajuplnosť, emocionálny náboj, množstvo prekvapivých momentov a celková lahodnosť pre poslucháčovo ucho prakticky vytvára zážitok porovnateľný so sledovaním samotného filmu. Herrmann neskladal hudbu štýlom "sem a sem prasknem hlavný motív a sem spravím nejakí výplň," ale každej scéne venoval osobití pozornosť, precítil ju a hudobne podmaľoval, akoby išlo o jeho životné dielo. Za starých čias to tak ostatne robili všetci hudobní skladatelia.
Hudba ***** Album ***** Zvuk *****
|