24. The New World (2:35)

TT 70:04

• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Orchestrace: Pete Anthony, Jeff Atmajian
  • Sbor: The London Voices
  • Walt Disney Records 2021

Studio Disney, vždy zaměřené spíše na menší diváky, přichází v roce 2021 s příběhem z fantasy světa, plném bájných stvoření a především draků. Nebo alespoň tomu tak bylo. Jak název napovídá, hledá se poslední drak. Příběh o kouzlech, dracích a hledání lidských a životních hodnot si klade vyšší cíle, jak tomu vždy u Disneyho bylo. Fantasy svět, pohádka, příběh plný dobrodružství. U Disneyho hledali, kdo by tento příběh opentlil svojí hudební složkou. Snad si šéfové vzpomněli, že kdysi už pro ně jeden skladatel pracoval, který má tyto světy v malíku. James Newton Howard, který kdysi doprovodil DINOSAURa (2000) na cestě plném dobrodružství a hledání hodnot. Svět povedené a leckdy vynucené akce, magických chvilek překvapení a to celé zabalené v pohádkovém celofánu. Dinosaura tento kousek připomíná: svojí akcí, pohádkovostí, aranžmá.

James N. Howard pracoval pro Disney také na dalších titulech - ATLANTIS: THE LOST EMPIRE a TREASURE PLANET - podobně zabarvené příběhy. James přijal tuto výzvu a dodává to nejlepší, co za roky své tvorby dokázal předat věrným fanouškům. Celé score je protkáno zpěvy a chóry, vzdáleně připomínající to lepší z Jamese Hornera. Ty zde posilují akci ve filmu, patřičně a povedeně. Celé score je zahalené v nádechu exotiky a východních prvků. Tu a tam je cítit domorodé africké ozvučení, jindy východně-čínské zabarvení, ale to snad není na škodu, když vytváříte smyšlený svět plný fantazie, svět Kumandry. Snadno identifikovatelný Howard, jeho rytmika, rozdělení nástrojů, hravost.

Pro někoho může být zrazující první skladba, nečekaně písnička. Já osobně bych ji řadil na závěr, navíc skladba byla napsána pro závěrečné "End credits" (Lead the way). Tu přináší zpěvačka, 32-letá Jhené Aiko, která je americkou rodačkou, příležitostně spolupracující ve filmové branži, oscilující mezi R&B, soul, hip hop. Spíše než vybroušeným hlasem zaujme svojí exotickou tvářičkou. Skladba nicméně uvede následné orchestrální dílo - snaha o zabarvení exotikou, výběr nástrojů, lehká elektronika, použití nástrojů z východní Asie. Následný příběh, vyprávěný hudbou jde v podobné stopě. Poté co se James N. Howard popral s tématy drama, fantasy, thrillery, proplul do nového tisíciletí na vlně Harryho Pottera, kdy zdědil možnost zhudebnit svět FANTASTICKÝCH ZVÍŘAT (2016) - jakési volně navazující příběhy ze světa HP. Svět fantazie se mu dle mého názoru povedl lépe např. v MALEFICENT (2014). Zde u příběhu Rayi s drakem přednáší své kompozice střídavě kouzelné, hravé a dramatické. Aktuální svět fantasy pracuje s přesvědčením, že dnešní děti již snesou více dramatické detaily, tedy i hudba se nese v tomto kontextu. Místy strašidelná, občas napínavá, často přesto patřičně "disney" - během skladby měnící náboj, rytmiku, melodii. Score, které trvá něco přes hodinu, se neopakuje, i když variace na téma se najdou. Kombinace strunných nástrojů východu, zvonkohry a louten - dodává patřičné exotické zabarvení.

Celkové score se příjemně poslouchá, po návštěvě "starého dobrého západu" ve filmu NEWS OF THE WORLD, který se nesl na jakési lince lyrické básně, melancholického hledání společné řeči a jako film se i hudba klenula polehku, pomalu, zde je velký prostor pro hudební cvičení. Akce, radost, napětí. Zpěvy, sbory, ono to fakt připomíná Hornerova AVATARa - ale ono je to trendy, téma země a lásky k ní. Naštěstí orchestr plně vyvažuje elektroniku, která jakýmsi způsobem spíše zabarvuje vyznění, než že by nahrazovala hudebníky. Celkové vyznění je parádní, pokud jste příznivci světa hravé fantazie, dobrodružství, smyšlených tvorů, životních a lidských hodnot, hledání naděje, pravdy, vzájemné důvěry apod., pokud vám rezonuje laskavě měňavá hudba mistra Howarda, i když stále podmalována jasným dunivým rytmem, je to kousek pro vaše uši. V novém roce 2021 první kvalitní kousek.

Rocketeer