12. The Altar (2:00)

TT 35:05

• Diriguje: Lionel Newman
  • Orchestrácie: Arthur Morton
  • Text a spev v "The Piper Dreams": Carol Heather
  • Varese Sarabande 1976/1990 (VSD-5281)

Tento Goldsmithov výtvor bol ocenený Oscarom a vo svete filmovej hudby sa stal automaticky legendou. Ide o veľmi originálne, majstrovsky skomponované dielo, v ktorom sa Goldsmith nesnaží zaujať ani tak veľkolepou formou, ako rafinovaným obsahom. Omen sa nepodobá na nič. V dobe svojho vzniku to bola prvá kompozícia svojho druhu a len boh vie, čo sa Goldsmithovi honilo pri jej písaní v hlave.

Na tomto CD (teda na jeho prvej, "päťhviezdičkovej polovici") nájdete tí najdôveryhodnejšiu satanistickí hudbu, aká kedy bola zložená pre filmové plátno. Zbory znejí nesmierne autenticky, akokeby z divadelného javiska a sí podporené strašidelnými orchestrálnymi orgiami (asi najlepším z týchto trackov je neuveriteľne energický Killer's Storm). Aby ale tieto temné pasáže nepôsobili o samote príliš chladno a odosobnene, Goldsmith medzi ne umiestnil krásne nežné motívy plné detskej nevinnosti a rodinnej idylky !!! (ížasná spolupráca piána, huslí a zopár ďalších príjemne znejícich nástrojov). Tie dodávají "temnému materiálu" nesmierne naturalistický a pozemský feeling, čím iba umocňují jeho mrazivé vyznenie. A práve tento prvok, tento extrémny kontrast vrcholiaci až rozprávkovo znejícou piesňou The Piper Dreams považujem za najväčšie plus tohto soundtracku. Bohužial, umiestnenie tejto skladby do stredu albumu ho chtiac-nechtiac rozdeluje na dve polovice, čo by v podstate ani nemuselo vadiť, keby tá druhá z nich dosahovala dokonalosti tej prvej. Netvrdím že je špatná - je to veľmi slušná hororová hudba akou sa môže pýšiť len veľmi málo filmov tohto žánru. V porovnaní s prvou, DOKONALOU polovicou ale predsa len neobstojí. Je menej výrazná a detailná, spomínaný kontrast je tu už takmer nepatrný a vôbec - jednotlivé tracky tu už neprichádzají s ničím novým (pozornosť si zaslíži snad len záverečný The Altar, ktorý je ale tiež len repete ístredného motívu).

Takže plné hodnotenie si bohužial musím opäť odložiť na neskôr. Ale tentokrát to bolo skutočne o vlások!

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

V booklete nájdete obsiahly text popisujíci vznik tohto diela a zopár informácií o Goldsmithovi (napr. že už pred víťazným Omenom bol nominovaný na Oscara celkovo 8 krát !).