• Hudbu složil: Thomas Newman
  • Dirigoval: Thomas Newman
  • Orchestrace: John Ashton Thomas, Mark Graham, Dave Metzger
  • Nahráno v The Newman Scoring Stage
  • Produkce: Thomas Newman
  • Silva Screen Records 2011 (SILCD1367)

Ve snímku THE DEBT, remaku thrilleru izraelského režiséra Assafa Bernsteie, se tři mladí agenti Mossadu roku 1965 vydali chytit nacistického válečného zločince, doktora, který působil v Osvětimi a z náročné akce se vrátili jako hrdinové. O třicet let později však pravé výsledky mise začínají probublávat na povrch a tři vysloužilí agenti se musí postarat, aby pravda nepošramotila jejich pověst. Thomas Newman se nečekaně pouští do vod temného špionážního thrilleru se svou typickou hravostí a rytmem. Etnické jinakosti se mu podařilo docílit především využitím nástrojů firmy Wurlitzer. Jeho minimalistické pojetí i zmíněná hravost je slyšet na nejlepších kouscích alba jako je Ghost Station. Napínavá, velmi melodická skladba, kde hraje prim piáno v kombinaci s elektronikou. How to Die (Main Title) s dominujícím xylofonem zní zase jako AMERICKÁ KRÁSA na speedu. Atmosféru tu dokresluje elektrická kytara, klávesy, zvonky a nějaké ty smyčcové nástroje, které dodají hravé melodii alespoň trochu na vážnosti.

Asi nejlepší rychlejší kousek na albu An Unscheduled Stop unáší vpřed elektrická kytara, perkuse a syntetizátory téměř v Zimmerovském stylu. Skladba má skvělý rytmus stejně jako One More Parcel, co v sobě nese kořeny Drum'n'Bass a hodně se blíží nejlepším momentům Powelova BOURNEOVA ULTIMÁTA. Kousek Unfinished Business je dalo by se říct něco jako jejím pokračováním, jen klade větší důraz na hulákání syntetizátorů než perkuse. Rychlejší části jsou prokládány pomalejšími ambientními skladbami, kratší stopáže a slouží spíš pro budování napětí a vyplnění času mezi napínavou akcí, ale přesto jde o velice zdařilé kousky. Dočkáme se tichého synťákového hučení v Airplane Open nebo Silver Locket, kde Newman sem tam použije akustickou kytaru, stejně jako u skladby We?d Be Free, v Berlin Checkpoint se ke slovu přidá ještě piáno.

V The Surgeon of Birkenau na nás v úvodu zaútočí tklivé smyčce a místy má člověk pocit, že se ocitl v Hornerově AVATARU. V závěru se probudí tympány a trouby, stejně tak dostane prostor elektronika a smyčce. Napínavý kousek, který střídá náladu a nástroje jako sportovec ponožky. Podobně, jen optimističtěji (za to může ten xylofon) je na tom Safe House, rovněž pomalejší skladba, jejímž hlavním kladem jsou rytmizované (pa)zvuky, které při poslechu v noci mrazí v zádech. Krátká Air je vlastně jen energická tichá zvonkohra jemně dobarvená kytarou a violami. A za pozornost určitě stojí i šeptající Newspaper Raid. Skladba Elsa Roget je vskutku dojemná, Newman si tu dal záležet na linkách pro piáno a housle s violami. V The Full Injection se netradičně využité perkuse a flétna spojují v naléhavé melodii. Nejdelší, závěrečná, shrnující suita The Debt (End Title) v sobě nese jak naléhavost (piáno), tak lidský rozměr, některé nástroje zní dokonce jako ženský chór. Exotické perkuse vás donutí si podupávat do rytmu.

Tahle orchestrálka zní na sto procent Newmanovsky. Kdo si tímhle skladatelem má co říct bude nad míru spokojený. Tak dokonale vyvážený nástrojový mix snad umí jenom tenhle skladatel. U THE DEBT je dobře, že album krásně drží pohromadě, na rozdíl u třeba předchozího počinu skladatele, THE ADJUSTMENT BUREAU, a akční pasáže se neslévají v nepřehledný chaos, ale jsou dávkovány přesně tak aby chuť alba zůstala na nejvyšší možné úrovni.

3DD!3