Široké veřejnosti téměř neznámý hudební skladatel, orchestrátor a dirigent Matt Dunkley pracuje již deset v filmovém hudebním průmyslu. Spolupracoval buď už jako orchestrátor nebo dirigent s více či méně známějšími skladateli jako například Craig Armstrong (ELIZABETH: GOLDEN AGE, WORLD TRADE CENTER, INCREDIBLE HULK), Hans Zimmer (PIRATES OF CARRIBEAN: AT WORLD´S END, THE DARK KNIGHT), John Murphy (SUNSHINE, BASIC INSTINCT 2), Harald Kloser (ALIENS VERSUS PREDATOR), Tuomas Kantelinen (MINDHUNTERS, MONGOL) či Randy Edelman (THE MUMMY: TOMB OF THE DRAGON EMPEROR). Sám skládal příležitostně hudbu k televizi (seriály RESCUE ME, I SAW YOU), v roce 2005 však dostal první větší příležitost při nabídce ke komponování hudby k dvoudílné francouzské adaptaci slavného Dumasova románu THE 4 MUSKETEERS. Že je to výsledek dosti nevalné kvality, o tom netřeba diskutovat. Dunkleyho hudba je bezesporu nejvydařenějším aspektem filmu.
Na Dunkleym je znát, že má bohaté zkušenosti s dobrodružnou hudbou. Jeho kompozice mísí zvuk klasického symfonického orchestru (výrazná žesťová a smyčcová sekce) s moderní elektronikou (použití syntezátorů). Charakteristické pro Dunkleyho dosavadní nejvýznamnější počin je výrazná rytmika, výrazná převaha akčních pasáží (syntetické a klasické perkuse). Dunkley těží z Pražské filharmonie (score se nahrávalo v levnějších pražských Smečkách) maximum, k mání je několik bohatě zorchestrovaných výpravných sekvencí (Father And Son, D´Artagan And Milady Fight, poslední třetina The Anteroom To Hell, Riding To Paris, Milady Attempts Murder, Tavern Fight, D´Artagan The Swordsman, Gun Battle). Samotnou kapitolou je použití "kostelních" sborů, které jsou spjaty s osudy zlé Milady de Winter. Výborným momentem je závěrečná skladba The Execution, která je tvořena pouze sbory a v mnohém připomene Kyrie Of Magdalene od Richarda Harveyho (sbory jsou výrazné jsou dále ve skladbách jako Hanging či Possesion and Fight).
K nejlepším sekvencím, které toto album nabízí, však patří ty, kde se vyskytuje hlavní téma, které je hrdinské a plné optimismu a strhne posluchače svou chytlavostí a melodičností (Father And Son, Riding To Paris, Tavern Fight, D´Artagan The Swordsman, A Secret Revealed a Constance Dies). Velmi překvapí, že si Dunkley s hlavním tématem nepohrál více a těchto výborných sekvencí je na albu pouze minimum. Většina sekvencí náleží pomalejším náladám s temnějšími podtóny, kde Dunkley používá až otravnou elektroniku (první půle The Destruction Of Pact a Possesion And Fight, Hanging, The Anteroom To Hell, Athos´ Story). Celkově se dá říci, že tyto skladby jsou zcela průměrnou vatou, která bohužel sráží výsledný dojem o jednu hvězdičku dolů. Poslední kategorií tohoto score jsou romanticky laděné sekvence, které náleží vztahu D´Artagana a Constance. Dunkley pro tento pár složil romantický motiv, který poprvé zaznívá tracku The Queen Sends Constance Away, který je dále rozvíjen ve Firelight a Constance And D´Artagan. Dunkley zde používá zejména smyčců a příležitostné dechové sekce (Firelight). Jediná skladba, která se vymyká výše zmíněným aspektům, je svižný valčík v To Buckingham´s Castle, který symbolicky rozděluje album na dvě poloviny.
THE 4 MUSKETEERS představují moderní dobrodružnou kompozici v dobrém i zlém. Dostanete bombastickou akci se strhujícími výpravnými momenty a také působivá romantická místa. Výsledek bohužel zabíjí rušivá elektronika, která činí toto score stěží průměrné. Bohužel soundtracku také absentuje jakékoliv vyvrcholení, což po velmi příjemné první polovině vyloženě zamrzí.
VAMP
Hudba *** Album ** Zvuk ****
|