26. Superman: Doomsday
End Titles (2:58)

TT 56:32

• Hudbu složil: Robert J. Kral
  • Produkce: Robert J. Kral
  • La La Land Records 2007 (LLLCD 1063)

SUPERMAN DOOMSDAY je animovanou adaptací komiksu s názvem "Supermanova smrt", která předčí posledního Singerův film (SUPERMAN RETURNS) o několik stupňů. I s malým rozpočtem (film šel rovnou na DVD) se dají dělat zázraky, když vznikne solidní scénář - především není nouze o zajímavý příběh, skvělé animace (výborná akce) a dobře napsané postavy. Superman se v tomto dobrodružství opět střetává jak se svým úhlavním nepřítelem Lexem Luthorem, tak s mimozemským zabijákem jménem Doomsday a především se sebou samým.

Na SUPERMAN DOOMSDAY byl pro malý rozpočet najat pořád nepříliš známý Australanďan Robert J. Kral, diváci spíše znají z televizní obrazovky. Je napsán pod seriály JAKE 2.0, MIRACLES, DRESDEN FILES, THE INSIDE, DUCK DODGERS a převážně temným fantasy seriálem ANGEL (složil hudbu ke 110 epizodám). Dodnes se z Kralovy seriálové tvorby dostalo pouze ANGELOVI oficiálního vydání - ANGEL: LIVE FAST, DIE NEVER (obsahoval výběr toho nejlepšího z pěti sérií). Jednalo se o výbornou tematickou kompozici s působivou depresivní, temnou atmosférou a solidní disonantní akcí, v mnohém připomínající Ellitota Goldenthala.

Nejzajímavějším faktem na SUPERMAN DOOMSDAY je, že studio nařídilo Kralovi složit pro Supermana nové téma. Kral měl tedy nahradit dnes již kultovní Supermanovo téma od Johna Williamse, což je docela rozporuplná záležitost (i John Ottman ve svém SUPERMAN RETURNS Williamsův původní motiv použít musel). Nové Supermanovo téma se nemůže co do rozsahu či působivosti rovnat tématu Williamsova, je však neméně chytlavé, snadno zapamatovatelné a heroické. Téma je rozeseté po celém hodinovém score, ale je užito poměrně zřídka. Poprvé jej můžeme slyšet v úvodním tracku Superman Doomsday Main Title na pozadí mohutných fanfár v podání žesťů. Nalezneme jej dále ve skladbách Doomsday Rising, Doomsday Battle, Return of the Hero, Supeman vs. Superclone, Superman´s Victory, Smalville Elementary a Superman Doomsday End Titles. Téma dále charakterizuje romanci Supermana a jeho lásky Lois. Jedná se o jedny z mála poklidných skladeb na albu, prim zde hraje klavír a smyčce (Fortress of Solitude, Lois & Martha, Smallville Elementary).

Kral v hlučných akčních sekvencích používá kovové perkuse, které mají za úkol podbarvit brutalitu nového Supermanova protivníka Doomsday. Pro něj složil Kral jednoduchý motiv (nebo v tomto případě spíše sound). Kral zde sází na disharmonii v podobných intencích jako v tracku Thin Dead Line z ANGELA. Největšího běsnění se dočkáme akčních kakofonicky orientovaných skladbách- Alien, Doomsday Rising, Superman vs. Doomsday, Doomsday Battle, Toy Man Attacks, Clone Discovery a dynamického vyvrcholení v Superman vs. Superclone a Superman´s Victory. Za zmínku stojí ještě zlověstně laděné téma patřící Supermanovému klonu, které se vyskytuje v tracích Superman Clone, Relocated, A Safe Superman, Clone Discovery a graduje v Superman vs. Superclone . Skladby, kde je variováno téma Klona se s přehledem řadí k tomu nejlepšímu, co Superman Doomsday nabízí.

Bohužel se malý rozpočet promítl i do Kralovy kompozice. Kral neměl možnost pracovat s větším orchestrem a výsledek je opravdu znát. Zejména se to promítlo do dynamičtějších sekvencí, které zní nepřirozeně uměle. Syntezátory v dnešní době působí mírně odfláklým dojmem, tohle rozhodně však není Kralova chyba. Přesto je toto score svižnou akční kompozicí, která neurazí ani ostřílené soundtrackové fanoušky. Zde rozvíjí k dokonalosti svůj jedinečný styl, kterým oslovil fanoušky seriálu ANGEL. Příště by chtělo dát Kralovi možnost pracovat se skutečným orchestrem. Pokud nejste doposud obeznámeni s Kralovou tvorbou, SUPERMAN DOOMSDAY bude dozajista ideální volbou.