Reportáž z Composers Summit Prague 2024 (1. část)

(text a video: Michal Ulvr, korektura textu: Jaroslav Brož a Štěpán Pecina, foto: Michal Ulvr, Štěpán Pecina a Karol Taubinger)

Duben 2024 byl plný očekávání. Ve dnech 18. až 23. 4. 2024 se totiž konal již třetí ročník akce Composers Summit Prague, kterou pořádala společnost Soundsgate. Po roce bylo možné se opět setkat se známými (i s některými zatím méně známými) skladateli nejen filmové a herní hudby. Podle čísel se summitu zúčastnilo téměř 200 akreditovaných účastníků z 12 různých zemí, což je dle mého skromného názoru pro pořadatele skvělá zpráva. Akreditovanými účastníky byli nejen skladatelé, ale také lidé, kteří se skládáním teprve začínají.

Organizace a kvalita summitu se udržela z minulého ročníku. Místa konání jednotlivých akcí byla různá, od Kampusu Hybernská, hotelu Marriott, kina Lucerna nebo Přítomnost, studia Českého rozhlasu po studio ČNSO v Hostivaři. A tentokrát se termín summitu nekryl s termínem pražského Comic-conu, což bylo velké plus. Akcí bylo sice méně než minulý rok, ale o to více času bylo mezi nimi. A znovu byla možná i pasivní účast na masterclass, tedy na odborných lekcích pro skladatele. To jsem rozhodně ocenil. Jinak z letošního summitu máme skutečně hodně videí i fotek, tyto najdete v odkazech pod reportem.
Pokud jde o hosty, tak se summitu již po třetí zúčastnili Conrad Pope, Nan Schwartzová, Jeff Beal, Chris Egan, Bernhard Eder, Elia Cmíral, Christopher Young, Antoni Komasa Lazarkiewicz a Paul K. Joyce. Po druhé dorazili Maclaine Diemer, Adam Sporka a Mychael Danna. Nově k nám zavítali Jesper Kyd, John Debney, Tom Howe, Glen Gabriel a Eunike Tanzilová. Naprosto famózní hosté! Osobně jsem se těšil hlavně na Jespera Kyda, jelikož jsem velký fanda herní série Assassin's Creed, a Johna Debneyho, jehož hudba z Ostrova Hrdlořezů je prostě něco, co vám vleze pod kůži a zůstane tam. Samozřejmě bylo možné se v průběhu summitu setkat nebo si popovídat jak s českými tak i se zahraničními skladateli a účastníky jako Petr Wajsar, Tomáš Živor, Zuzana Michlerová, David Solař, Pavel Ridoško, Lukáš Daniel Pařík, Michael Choi, Guillaume Cochard-Lemoine nebo Aliaksandr Yasinski.

Vítání skladatelů - John Debney

DEN PRVNÍ:

Čtvrtek 18. 4.2024 začal sérií odborných přednášek audio technických firem jako Steinberg nebo Native Instruments v Kampusu Hybernská, které byly prolnuté vítáním letošních hostů (více ve videogalerii). Večer se pak konal úvodní koncert s názvem "SPECTACULAR MUSIC OF HOLLYWOOD" v Obecním domě za účasti všech hostů. Ještě před koncertem jsem měl možnost se potkat s Ondřejem Soukupem a popovídat si také o jeho aktuálně nejnovějším projektu, což je kreslený seriál. Víc prozradit nemohu, ale bude to pecka a moc se na to těším. Mně osobně dostala do kolen hned první skladba od Dominika Svobody. Úžasná, ale moc krátká a říkal jsem si, co to vlastně je, že to nepoznávám. A byla to nová znělka summitu! Takhle se má začínat koncert filmové hudby. Pokud skladby nedirigovali přímo skladatelé sami, orchestr ČNSO dirigoval úžasný Bernhard Eder. Ten při nástupu na jím první dirigovanou skladbu přišel na pódium tak energicky, že mu doslova odlítla taktovka do prvních řad hlediště. Conrad Pope i John Debney tak pohotově nabízeli své vlastní. Program koncertu byl jako vždy bohatý a bylo také možné slyšet několik koncertních premiér jako např. znělku z Bořka stavitele od Paula K. Joyce nebo téma z filmu In the Name of the Son od Elii Cmírala. Mimochodem zatraceně skvělá hudba, ve které zazněl i arménský nástroj zvaný duduk. Fantastická byla i suita z videohry Arma Reforger od Dominika Svobody, z filmu Moneyball od Mychaela Danny, Hellraiser od Chrise Younga a samozřejmě suity z videoher jako Hitman, RAID nebo Assassin's Creed od Jespera Kyda. Na Assassin's Creed jsem se obzvláště těšil a nezklamal mne a já byl v sedmém nebi. Příjemným překvapením byla skladba z filmu Il Postino od Nan Schwartzové (hudbu složil Luis Bacalov), kde na trubku zahrál spoluzakladatel summitu Alexander Smutný (viz. videogalerie), nebo suita ze seriálu Ted Lasso, kde na kytaru zahrál sám skladatel hudby Tom Howe a sám také i zazpíval (viz. videogalerie). Mimochodem i tato suita zde měla premiéru. Nicméně dalším, i když smutným překvapením, byla skladba La Pluie, také ze hry Arma Reforger, kterou složila Yelyzaveta Liakh a byla věnována mladému skladateli Janu Vašinovi, který nás minulý rok bohužel opustil. Vím, že Jan Vašina se podílel na orchestraci hudby ke hře Arma Reforger, ale o jeho skonu jsem neměl potuchy, takže to byl trochu šok. Skladba byla nádherná, procítěná a mimochodem, Yelyzaveta Liakh získala zakázku od Bohemia Interactive právě díky prvnímu ročníku summitu. Potěšily ale i skladby z filmu Can You Hear Me od Jeffa Beala (sám zahrál na trubku), ze série Wildcat od Chrise Egana a koncert byl zakončen blokem hudebních suit Johna Debneyho z filmů jako Iron Man 2, Liar Liar, The Princess Diary, The Greatest Showman nebo naprosto úžasný Cutthroat Island.
Během koncertu byly také vyhlášeny výsledky letošní soutěže OSA - 1. místo obsadil Michal Worek, 2. místo Aliaksandr Yasinski a 3. místo Jan Vaněk. Ceny předávali Elia Cmíral spolu s Ondřejem Soukupem, kteří jsou bývalými spolužáky. Vítěznou skladbu po vyhlášení zahráli přímo na koncertu a musím uznat, že to bylo něco, co jsem dosud neslyšel. Hodně zajímavá a originální skladba, klobouk dolů! A je možné si ji také poslechnout na online platformách, např. zde.

V rámci koncertu byly také předány ceny ČSFD za celoživotní přínos audiovizi skladatalům Christopheru Youngovi a Conradu Popeovi. Ti ocenění převzali od zakladatele ČSFD Martina Pomothyho, skladatele Elii Cmírala a marketingového ředitele Composers Summitu Jakuba Kouřila. Tímto bych ještě jednou chtěl pogratulovat jak těmto dvěma skvělým skladatelům, tak i vítězům soutěže OSA. Byl to vážně skvělý den zakončený ještě lepším večerem. Jediné, co trochu kazilo dojem, byly někdy zbytečně dlouhé a místy komické výstupy moderátorů večera.

Úvodní koncert - Ted Lasso (Tom Howe) a Moneyball (Mychael Danna)

DEN DRUHÝ:

V pátek jsem měl na programu jen dvě akce. Tou první byla masterclass Jespera Kyda s Eliou Cmíralem. Moc jsem se na oba těšil. Tvorbu Elii Cmírala sleduji již téměř 20 let a jeho filmovou hudbu obdivuji. Jesper Kyd je legenda na poli herní hudby a u mě především díky hudbě ze série Assassin's Creed (AC), která mi uhranula od prvního dílu. V této masterclass se rozebíraly příspěvky aktivních účastníků, kteří měli složit hudbu pro epizodu Athel z příběhu Call of the Arbiter ze hry RAID: Shadow Legends. Během přestávek jsem měl možnost si s oběma hosty popovídat. S E. Cmíralem jsme se bavili o jeho hudbě ze hry The Last Express (CD soundtrack jsem si nechal od Elii podepsat) a protože hudba k této hře z roku 1997 byla nahrána živým orchestrem, řešili jsme, která hra vlastně měla jako první hudbu nahranou živým orchestrem. No většina internetových zdrojů tvrdí, že hra Heart of Darkness byla první, ale tato hra byla vydána až v roce 1998. Zjistil jsem, že některé zdroje uvádějí jako první Total Annihilation z roku 1997. Což by znamenalo, že Total Annihilation a The Last Express byly jedny z prvních her, jejichž hudba byla nahrána živým orchestrem. Je velká škoda, že The Last Express žádné zdroje neuvádějí. S Jesperem Kydem jsme si chvíli povídali o hudbě k AC a také jsem se musel pochlubit tričkem se speciálním tiskem s logy AC hlavních her, které jsem si nechal vytisknout speciálně pro tuto příležitost (jako velký AC fanda jsem prostě nemohl odolat).
Druhou akcí byl "Special Laureates Night (ČSFD)", což byla přednáška s debatou dvou skladatelů (Christopher Young a Conrad Pope), kteří převzali cenu ČSFD během čtvrtečního koncertu. Úvodní slovo si vzal Elia Cmíral, který krátce oba mistry představil. Chris i Conrad nám nejdříve představili ukázky z jejich tvorby, také se podělili o několik historek a potom odpovídali i na otázky.

Úvodní koncert - Jeff Beal, Mychael Danna a John Debney

Pokračování (2. část) >>

Fotogalerie Composers Summit 2024