Reportáž z Composers Summit Prague 2023

(text, video a foto: Michal "Fighter" Ulvr)

Jak někteří z vás ví, tak se ve dnech 14.4.2023 až 20.4.2023 v Praze odehrál 2. ročník události nazvané Composers Summit Prague, kterou pořádá společnost Soundsgate. Šlo o událost, v rámci které bylo možné se osobně setkat se spoustou známých (nejen) zahraničních skladatelů filmové hudby. V rámci summitu proběhly tzv. "masterclass", přednášky, workshopy a také různé debaty, díky kterým mohli nejen začínající skladatelé získat cenné zkušenosti a know-how v oblasti filmové i herní hudby. V těchto dnech se Praha stala, jak říká organizátor summitu Alexandr Smutný, místem s největší koncetrací skladatelů filmové hudby na světě.

Musím říct, že organizace i kvalita se hodně zlepšila oproti 1. ročníku. Především se žádné přednášky či debaty nepřekrývaly a prostory byly také mnohem lepší (sál Staroměstké radnice). Další věc, kterou bych velice rád ocenil, je ta, že bylo tentokráte možné se účastnit i "masterclass" jako pasivní účastník (tj. jako obyčejný návštěvník). To při 1. ročníku možné nebylo - účastnit se bylo možné pouze aktivně. V každém případě jsem měl letos mnohem větší možnosti. A musím uznat, že masterclassy byly skutečně zajímavé. Teprve teď jsem nahlédl trošku pod pokličku tvorby filmové či herní hudby, jak se tvoří na danou scénu atd. Připomínky skladatelů/hostů byly věcné a trefné. I takový laik, jako jsem já, si něco odnesl. Co teprve aktivní účastníci!
Pokud jde o hosty, tak se k nám letos vrátili Conrad Pope, Nan Schwartz, Jeff Beal, Chris Egan, Bernhard Eder, Elia Cmiral, Christopher Young a Paul K. Joyce, Zuzana Michlerová, Tomáš Oliva, a Tomáš Živor, kteří se účastnili i 1. ročníku (viz. výše). Nově k nám zavítali Harry Gregson-Williams, Mychael Danna, Maclaine Diemer, Logan Jones, Lukáš Daniel Pařík a Jaroslav Beck. No prostě mazec! Letošní nadílka hostů byla impozantní. S Harry Gregson-Williamsem jsem měl již to potěšení se krátce setkat po jeho koncertě v Rudolfinu (vyfotit se a nechat si podepsat soundtrack z Narnie) v roce 2015, kdy zde HGW byl v rámci Film Music Prague. Už tehdy byl úžasný a svou část koncertu i oddirigoval. Co mě (a zřejmě nejen mě) ale dostalo do kolen, byl pozdrav v češtině, který Harry přečetl (video obsahující zdravici lze shlédnout zde). Na letošní summit jsem se moc těšil.

V pátek 14.4.2023 proběhl v Obecním domě zahajovací koncert summitu. Musím uznat, že se koncert vydařil a užil jsem si ho. Mohli jsme slyšet dokonce i několik premiér jako např. fantastickou suitu z videohry Arma Reforger od D. Svobody, suitu z filmu Kaytek the Wizard (2023) od A. Komasa-Łazarkiewicze nebo úžasných Seven Cemeteries (2023) od E. Cmirala (tento film dokonce ještě nebyl v kině). Velice příjemně mě překvapila hudba L. Jonese z filmu Mysterious Forest a Dusk of Dawn. Přestože mi jeho otec po koncertě řekl, že Logan s filmovou hudbou spíše začíná, myslím, že má slušně nakročeno být skvělým skladatelem filmové hudby. Jeff Beal si opět zahrál na trubku při skladbě His Little Alter z filmu Raymond and Ray (2022). Také jsme mohli slyšet novou hudbu k filmu Nosferatu (1922) od Ch. Younga, která (alespoň u mě) navodila příjemně mrazivou atmosféru. Koncertní premiéra této hudby proběhla 24.2. 2023 v Zurichu (Švýcarsko). Během koncertu také zazněla vítězná skladba soutěže letošního summitu s názvem You Won't Fall Today od Tomáše Živora (alternativní skladba pro film Petra Jákla Jan Žižka). Skladbu je možné si poslechnout zde. Když jsem se v sobotu s Tomášem krátce bavil, dozvěděl jsem se, že tuto skladbu složil v podstatě během jednoho dne. Klobouk dolů, rozhodně stálo za to ji slyšet.

Celý víkend jsem měl na summit rezervovaný, takže jsem byl přítomen v sobotu i v neděli od začátku do konce. V sobotu v 10h začínala masterclass s HGW a M. Dannou. M. Danna dorazil na druhou polovinu masterclass, ale i ta první půlka byla zážitek. Ještě před začátkem HGW obešel každého, kdo už byl v místnosti, pozdravil se s ním a zeptal se na jméno. A když se začaly pouštět a následně rozebírat skladby aktivních účastníků masterclass, zjistil jsem, že kromě T. Živora a L. Paříka jsou na masterclass i další čeští skladatelé filmové/scénické hudby např. Pavel Ridoško, David Solař a Michal Navrátil (spolu s D. Solařem a M. Blažkem spoluautor hudby k seriálu Zlatá labuť) nebo Aleš Březina. Bylo skvělé je potkat osobně a popovídat si. L. Paříka jsem se ptal, zda se neplánuje soundtrack z filmu Princezna zakletá v čase 2 popř. společně s rozšířenou hudbou z prvního filmu. Vypadá to, že bychom se ho dočkat mohli, byť jen v digitální verzi. Ovšem těch cca 17 minut z filmu Princezna zakletá v čase 1 jsou bomba, tak doufám, že se dočkáme delšího vydání spolu s hudbou ze dvojky. Během dne dorazil na summit např. i skladatel a dirigent Varhan Orchestrovič Bauer. Přednášky E. Cmirala se Z. Michlerovou a Ch. Egana byly zajímavé, opět jsem se dozvěděl pro mě nové informace. Nakonec proběhly dvě debaty, v rámci kterých hosté odpovídali na dotazy moderátorky popř. i publika. Tentokráte byly debaty přeci jen o něco lépe připraveny než minulý ročník a musím říct, že moderátorka válela.
Neděle začala opět masterclass, tentokráte jsem se šel podívat na masterclass vedenou J. Bealem a M. Dannou. Nejdříve jsem si raději sedl do druhé řady, ne ke stolu. Přeci jen nejsem aktivní účastník. Když ale masterclass začala, bylo u stolu docela dost volných míst, tak jsem si přesedl. V tu chvíli se ujal slova Jeff Beal a řekl, ať se všichni krátce představíme a řekneme, co v oboru děláme. Tak to jsem si zase chtěl přesednout od stolu, ale nakonec jsem zůstal. Však co, být jen fanda filmové hudby není nic špatného. Ale alespoň jsem tam jako fanoušek nebyl sám, jak jsem při předstatování zjistil. Sobotní a nedělní masterclass byly fakt skvělé a i když jsem ne vždy chápal technickou či odbornou stránku věci, dost jsem se naučil i pochopil. Poté následovaly opět dvě přednášky a debata. Přednáška Chrise Younga byla něco neuvěřitelného. Hlavně proto, že Chris Young je fantastický a velice milý člověk, který se snaží pomáhat dalším skladatelům. Svou přednášku začal tím, že dal všem svůj telefon a e-mail, aby se na něj mohli kdykoliv obrátit a pokud bude moci, že jim rád pomůže nebo poradí. Čekal by tohle někdo? Jeho historka o tom, jak začal studovat u Davida Raksina byla velice emotivní. Neděle byla zakončena one-man show v podání HGW v hotelu Marriott Prague. Během této akce nám HGW přiblížil pozadí vzniku některých známých témat např. z filmu Shrek, The Martian nebo Man on Fire. Během toho také občas zahrál na piano nebo klávesy. Zřejmě nejvíce mě osobně dostalo kytarové téma z filmu Marťan, které ale bylo režisérem R. Scottem zamítnuto. Ano, do toho filmu se to nehodilo, ale jako samostatná skladba? Naprostá bomba! Škoda jen, že ji nenechal zahrát úplně celou. Když jsem po skončení akce odcházel z hotelu na metro, pořád jsem tu skladbu slyšel v hlavě. Fantastický konec úžasného víkendu.

Během pracovního týdne už bohužel nebylo tolik času účastnit se všech akcí, přednášek a debat. Nicméně alespoň v úterý jsem se ještě účastnil masterclass, tentokráte věnované herní hudbě, s M. Deimerem a Adamem Sporkou. Během masterclass bylo zcela zřejmé, že s herní hudbou se musí zacházet zcela rozdílně než s hudbou pro film a díky tomu jsem se dozvěděl celkem dost informací o herní hudbě a o tom, jak se aplikuje ve hře. Po přednáškách B. Edera a M. Deimera se konal koncert filmové hudby HGW a M. Danny, opět v Obecním domě. Tajně jsem doufal, že by Harry mohl opět přečíst nějakou zdravici v češtině stejně jako v roce 2015 (viz. výše). A také že jsem se dočkal. Poté začal koncert, HGW osobně oddirigoval svoje skladby, skladby M. Danny oddirigoval Adam Klemens. Koncert byl našlapaný a já maximálně spokojený. Na úplný konec přišlo překvapení - oba skladatelé si totiž stoupli ke klávesám/synťákům a zahráli si tak společně s orchestrem skladbu, kterou společně složili pro Return to Space (2022). Poslední akce, kterou jsem ještě v týdnu stihl, byla středeční debata o herní hudbě s Janem Duškem, Dominikem Svobodou, Adamem Sporkou a M. Deimerem. Ještě před debatou jsem měl možnost si popovídat se skladatelem Petrem Wajsarem, se kterým jsem se seznámil na prvním ročníku. Po debatě jsem si ještě chvíli povídal s Dominikem Svobodou a potom zase domů.

Letošní Composer Summit Prague 2023 byl opravdu našlapaný a skvělý, hosté úžasní a vstřícní a já plný dojmů. Opět jsem zažil první Vánoce v dubnu stejně jako v roce 2022. Během summitu jsem měl také možnost získat autogramy popř. se i vyfotit jak se zahraničními hosty, tak i s českými skladateli, za což jsem velice vděčný. Přeci jsem jen fanoušek ;-) Už teď se nemohu dočkat 3. ročníku. Jen se snad příště nebude konat ve stejném termínu jako Comic-con Prague, což bylo letos vlastně jediné negativum. Jsem velice zvědavý, s čím a s kým přijdou ogranizátoři příští rok. Tak držme palce, aby to vyšlo!

Fotogalerie Composers Summit 2023

Další fotografie z Composers Summitu 2023 (Petr "Lokutus" Kocanda)

Copyright (c) 2002-2023 Martin Pomothy, programování Pavol Daniš, správce webu Michal "Fighter" Ulvr