Reportáž z Composers Summit Prague 2022

(text a foto: Michal "Fighter" Ulvr)

Rok 2022 se stal v jistém smyslu přelomový pro fanoušky a skladatele/experty v oblasti filmové a herní hudby. Společnost Soundsgate totiž uspořádala akci s názvem Composers Summit Prague 2022 a do určité míry tak nahradila resp. se stala nástupcem akce Film Music Prague, v rámci které se pořádaly koncerty filmové hudby a případně i debaty s hosty jako např. David Arnold, Rachel Portman, Fernando Velasquez, Jan A. P. Kaczmarek, Ilan Eshkeri, Nicholas Hooper, Harry Gregson-Williams nebo Craig Armstrong.

Rád bych se zde vrátil do roku 2022, kdy se od 23.4. 2022 do 26.4.2022 odehrál 1. ročník tohoto summitu. Musím se přiznat, že jsem neváhal ani na chvilku, zda si na tuto událost koupit lístek (akreditaci). Seznam hostů summitu 2022 byl následující: Jeff Beal (nejznámější především hudbou k seriálům jako např. Dům z karet, Řím, Můj přítel Monk, atd.), Christopher Young (složil např. hudbu k horrorům Noční můra v Elm Street 2, Hellraiser, V moci ďábla, v neposlední řadě ovšem složil hudbu k filmům jako Ostrovní zprávy nebo Spider-Man 3), Elia Cmiral (český rodák, který se prosadil v Hollywoodu; skladatel hudby k filmu Ronin, Stigmata, Habermannův mlýn, k videohře Spec Ops: The Line nebo k seriálu Atentát, který volně navazuje na seriál Expozitura), Conrad Pope (především známý jako orchestrátor hudby k filmům jako Jurský park, Piráti z Karibiku, prequely ze série Star Wars, Harry Potter a Relikvie smrti atd. a jako skladatel je známý pro svou hudbu např. k filmům Pavilon žen a Můj týden s Marylin), Nan Schwartz (orchestrátorka hudby k filmům jako Firewall, Godzilla, Argo a skladatelka hudby např. k seriálu V žáru noci), Chris Egan (skladatel hudby k filmu Fireheart nebo k seriálu Španělská princezna a Maličký svět), Christian Henson (zakladatel Spitfire Audio; skladatel hudby k seriálu Sindibád, Agatha Christie's Poirot, Tutanchamon,V čísle 9 nebo k filmům Černá smrt, Robot Overlords atd.), Paul K. Joyce (hudba k seriálu Čarodějnice školou povinné nebo Bořek stavitel), Antoni Komasa Lazarkiewicz (hudba např. k filmu Šarlatán, Hořící keř, Quo vadis, Aida? atd.), Bernhard Eder (hudba k filmům Daydreamer a Nostromo), Dominik Svoboda (hudba k filmu Against the Wild nebo k videohře Arma Reforger, orchestrátor hudby k filmu Anděl Páně 2), Petr Wajsar (hudba k filmu Bílá hora: Kronika povstání, Hastrman, Ubal a zmiz nebo k pořadům Comedy Club, Na Pavláska atd.), Tomáš Oliva (především skladatel hudby k trailerům jako např. k seriálu Halo, k hollywoodskému filmu The Protégé nebo trailer k videohře RAID: Shadow Legends), Matúš Luhový (skladatel hudby k filmu Wall, Rest Stop, hudba pro zpravodajství Televize Seznam, autor komerční hudby např. pro Mattoni), Tomáš Živor (skladatel hudby ke hře The House of Da Vinci 1 a House of Da Vinci 2, autor hudby k televizní stanici CNN Prima News) a Zuzana Michlerová (orchestrátorka hudby k seriálu Shadowplay, Fox Hunt, Running for Grace, atd., autorka hudby k opeře Pramen).

Kdo z fanoušků filmové hudby jako jsem já by se nechtěl osobně potkat se skladateli takového formátu? Na rovinu, pro mě osobně byl největším tahákem právě Elia Cmiral, protože jeho tvorbu sleduji již od doby, co jsem s filmovou hudbou začínal (tj. asi tak 18-19 let), a Christopher Young. Osobně se potkat s těmito dvěma pány byl pro mě neuvěřitelný zážitek! A to nemluvím o těch ostatních osobnostech. Zkrátka v dubnu 2022 jsem měl první Vánoce. Jak sami vidíte, složení hostů prvního summitu bylo různorodé a pestré. Summit se konal v prostorách Skautského institutu na Staroměstském náměstí. Bylo hodně obtížné účastnit se všech přednášek a debat, na které jsem měl přístup (program byl vždy našlapaný od rána do večera), protože některé se překrývaly, na jiné jsem se nedostal z časových důvodů (summit probíhal od soboty do úterý). Ale snažil jsem se zúčastnit se jich co nejvíce. Byl jsem velice překvapen vstřícností a ochotou všech hostů nejen dát autogram, ale i se případně společně vyfotit! Tak například hned první přednáška, na které jsem v sobotu byl, byla o trailerové hudbě, kterou prezentoval Tomáš Oliva. Když jsem ho přednášce poprosil o autogram, byl jednak lehce překvapený a jednak mi řekl, že to je první autogram, který dává. Poté jsem se přesunul na ještě probíhající přednášku Z. Michlerové o orchestraci. Po chvíli jsem zjistil, že na této přednášce je také Elia Cmiral. Řekl jsem si, musím to zkusit teď. Myslím, že muselo být vidět, jak se mi klepou ruce, když jsem mu po přednášce dával na podpis moje cenné promo soundtracku z filmu Stigmata a CD Ultima Thule Suite. Ještě se mě ptal, co tam má napsat. A když jsem ho poprosil o společnou fotku, bez problémů se se mnou vyfotil. Tímto jsem si splnil jeden ze svých snů. Pan Cmiral působil skromně, skoro až obyčejně a kdo ho nezná, patrně by ani neřekl, že jde o slavnou osobnost. I jeho přednáška, na které nám popsal svůj příběh a o tom, jak se dostal do Hollywoodu, byla neuvěřitelná. Cítil jsem z něj velkou pokoru.Přednáška Conrada Popea byla také velice zajímavá. Vyprávěl nám především o své spolupráci se skladateli jako je John Williams, James Horner, Danny Elfman nebo Howard Shore a také spoustu historek ze zákulisí. P. Wajsara jsem již měl, vyměnili jsme si několik e-mailů ohledně našeho Archivu české a slovenské filmové hudby a tak, když byla příležitost, šel jsem se alespoň představit osobně. Skvěle jsme si popovídali a já tak strávil další příjemný čas ve skvělé společnosti. Přednáška Ch. Hensona byla vskutku zajímavá. Mimo jiné nám i vyprávěl o tom, jak pro H. Zimmera hledal resp. vytvořil speciální zvuk, který byl poté použit ve filmu Duna (2021). Také nám během přednášky názorně ukázal, jak takový speciální zvuk vytvořit např. z cinknutí do sklenice s vodou. Asi nejvíce mě překvapil Christopher Young. Tak srdečného a vitálního člověka, který je zároveň uznávaným hollywoodským skladatelem, jsem dosud nepotkal. O podpis na soundtrack Hard Rain jsem ho požádal hned v sobotu před zahájením masterclass. Podíval se na obal a hned se mě zeptal, znáš ten film a líbí se ti hudba? Ano? No tak to je super! Moc díky! Ten samý den byly večer dvě debaty s několika skladateli. Během přestávky jsem přišel k p. Youngovi a poprosil ho společné foto a on hned začal hovor (přeloženo z angličtiny):

„Ty jsi také skladatel?“
„Ne, to nejsem. Jsem jen fanoušek filmové hudby.“
„Vážně?? A kdo je tvůj nejoblíbenější skladatel?“
„Bill Conti.“
„Vážně? A co máš od něj nejraději?“
„Karate Kid, Rockyho, The Right Stuff,…“
„Aaaa…The Right Stuff je skvělá hudba.“ (okamžitě začal broukat hlavní téma)
„Ale ze zlaté éry filmové hudby je můj oblíbenec Victor Young.“
„Opravdu??? A co je tvůj oblíbený soundtrack?“
„Hudba k westernu Shane a The Quiet Man.“
„No to je úžasné! Není moc fanoušků, kteří by měli rádi hudbu B. Contiho a zároveň V. Younga. Od skladatelů zlaté éry bychom se měli učit všichni.“

A poté mi začal vyprávět vtipnou historku o V. Youngovi a Maxu Steinerovi, kterou jsem neznal. Celý summit byl v úterý večer zakončený koncertem v Rudolfinu, na kterém bylo možné slyšet skladby od každého z hostů, z nichž někteří své skladby i osobně oddirigovali. Program koncertu byl neuvěřitelně pestrý – od bombastické akční hudby ze Spider-Mana 3 až po takřka minimalistickou skladbu z filmu Šarlatán. Velice příjemně mě překvapily skladby D. Svobody (Thorgal suite), P. Wajsara (suite z filmu Hastrman), T. Živora (suita z videohry House of Da Vinci) a Černý sníh od Jiřího Hradila. Během přestávky jsem potkal Chrise Younga a vykládal jsem mu, jak byla suita ze Spider-Mana 3 úžasná. Chris byl tak nadšený, že mě radostí objal. Něco takového jsem zkrátka nečekal. O úžasný zážitek se postaral také Jeff Beal, kdy se sám chopil nástroje a zahrál si na trubku. Něco takového jsem naposledy zažil při koncertě Davida Arnolda (v rámci Film Music Prague 2016), kdy se sám D. Arnold chopil kytary a mimochodem také zazpíval písničku z Bonda, která ovšem byla zmítnuta jako příliš depresivní. Ve druhé polovině koncertu hráli také suitu z Atlas Shrugged od E. Cmirala a také tehdy nejnovější počin 4 Prague Poems of Altered Minds - 4th movement. E. Cmiralovi byla během koncertu předána cena OSA za celoživotní dílo. Nicméně p. Cmiral zdůraznil, že se na hudební odpočinek ještě zdaleka nechystá. Zahajovací koncert 2. ročníku summitu je toho jasným důkazem.

Několik fotografíí z přednášek, debat i ze závěrečného koncertu najdete na níže uvedených odkazech.

Fotogalerie Composers Summit 2022

Další fotografie z Composers Summitu 2022 (Petr "Lokutus" Kocanda)