* Contains "The James Bond Theme", written by Monty Norman
** Contains "No Time to Die", written by Billie Eilish and Finneas O'Connell

TT 71:00

• Hudbu složil: Hans Zimmer
  • Produkce: Steve Mazzaro
  • Decca 2021

25. příběh Jamese Bonda a pátý v podání Daniela Craiga byl očekáván a zároveň prokletý. Pro tvůrčí neshody se měnil režisér a původního Dannyho Boylea nahradil Cary J. Fukunaga. Změna nastala i u skladatele a tři měsíce před plánovanou premiérou původního Dana Romera nahradil velký Hans Zimmer. Kolem filmu se strhla malá informační smršť. Bude Bond žena, bude Bond skutečně poslední atd. Ve finále zasáhla pandemická covid zápletka a na film jsme si tak počkali o rok a půl déle. Bond je jiný a jeho hudba také. V rámci pětice Craigových filmů po skladateli Davidu Arnoldovi a Thomasi Newmanovi nastupuje hvězda současné filmové hudby Hans Zimmer. Film možná nebude tím nejlepším z roku 2021, ale hudba k tomu "best" patří. Hans doručil posluchačům adrenalinově prodchnuté skladby, stejně jako ponuré osudové komponenty a pohrál si s bondovskými tématy. V jeho provedení dostávají mohutnost a hustotu v dobrém slova smyslu. Stejně tak i partitura dá vzpomenout na to lepší z Hansovy diskografie.
Celý soundtrack se vyznačuje vynikající orchestrací, která připomene staré klasické bondovky. Hans Zimmer se nebojí více zapojit bondovské prvky, které v jeho pojetí umí narůst od klidných předzvěstí, až po hustě orchestrální a místy epický grif.
Napjaté žestě střídají uklidňující smyčce, celé ve velikém provedení. Hans zapracoval i velmi tklivé propracované romantické téma, které se ne náhodou podobá klasickému Bondovi od Johna Barryho. Dle dostupných informací jde pak konkrétně o "On Her Majesty's Secret Service". Tak jak Bond cestuje, Hans mění zabarvení. Dočkáme se příjemného kubánského stylu, kde se míchá akce a koktejlová chvilka plná žesťů a vokálů, hudba neustále tepe.
Přes různé skladby se neustále prolíná ústřední téma Bonda a jeho nové písně. Tu složila a nazpívala mladá nadějná Billie Eilish, jako nejmladší interpretka bondovské písně. Píseň nejdříve Craigovi nesedla, ale nakonec si ji zamiloval. Protkání písně skrz celým soundtrackem je úžasné, stejně jako Zimmerova citace Barryho starých bond-témat. Celým titulem vás provede bohatý a nádherně znějící orchestr, hudba je vzrušující a plná napětí. A jak sám Hans Zimmer podotkl, byla čest se podílet na hudbě pro Bonda. Jeho výtvor to jen dokazuje a podtrhuje. I zde se v rámci spolupráce podílí Steve Mazzaro.
Hans pokorně pracuje v lince bondovské historie, ale nasazuje masivní a pulzující sekvence, jak jen on to umí. Univerzální řeč hudby promlouvá i bez filmu, napětí, akce, ale i chvilka odpočinku, společně s osudovou ženou. Vše z hudby vyplouvá napovrch. Filmově i hudebně jde o titul odvážnější, temnější a obsahující více napětí.
Kromě vydání v digipacku vyšel titul i v klasické plastové krabičce a na 2LP spolu s plakátem.

Hudba *****    Album ****    Zvuk *****

Artwork copyright (c) Decca - Universal Music, review copyright (c) 2021 Rocketeer