TT 46:02

• Hudbu složil: Michał Lorenc
  • Dirigoval: Tadeusz Karolak
  • Orchestrace: Tadeusz Karolak, Michał Lorenc
  • Nahrál: Sinfonia Varsovia
  • Buc-Film 1998

Nedokážete si představit cimbál "ve westernu"?! Asi jste neviděli a neslyšeli titul JE TŘEBA ZABÍT SEKALA?! Takový počin nemá srovnání dlouho před vznikem, ani možná dlouho po. Velký film, velká produkce, rozlehlá krajina protektorátních Čech a Moravy a polský hudební mág Michał Lorenc. Tento polský hudební se narodil roku 1955 ve Varšavě. Komponování filmové hudby rozšířil o tvorbu pro divadelní inscenace, dokonce ochutnal i hollywoodskou příchuť (VÍNO A KREV, z roku 1996 s Jackem Nicholsonem). V roce 1989 oceněn v Paříži jako Evropský skladatel roku. Jeho tvorba čítá necelých 50 titulů.
Tohle se hodně povedlo, od filmu, kamery, syrově vyobrazených postav až po vydatný hudební podkres. Hudba se zde stává dalším hlavním hrdinou, jakýmsi svědkem událostí. První motiv Setkání v krvi se nese jako poselství odvahy a podlosti mezi lidmi. Bubny udávají, stejně jako v ději filmu se udává, tvrdě a bez přestání, neúnavně. Bez slitování se nese motiv kupředu a sílí, tak jak se blíží drama střetnutí dvou světů, dvou břehů jedné bouřlivé doby. Obyčejnosti člověčenství a "vychcanost" vyplývající z výhod rozdělení společnosti.
Lorenc umí, jak předvedl v MASARYKovi (2016), nebo v titulu O RODIČÍCH A DĚTECH (2007), malý motiv neustále nabalovat sílou, vydatností, až se dovrší k neutuchající osudovosti. Cimbál, flétny, kytara, něžné, přesto osudové opojení v hudbě. Neustále přítomný motiv víry, ať už v podobě dětských sborů, nebo jemné harfy. Příběh zde vypráví trubka, její kovový zvuk je chladný, stejně jako vztahy v dědině, ve které sledujeme příběh. Přesto podkresluje vyprávění přesně. Její jasný jednoduchý motiv, hlásná trouba do lesů a strání, kde není odezvy, se nese nad vším okolím. Stejně jako film vypráví o mezilidských vztazích, a to pod slupku a do nitra, jde hudba hodně hluboko. Občas zamrazí, leckdy nás vtahuje nenápadně, ale neustále podprahově cítíme nervy na pochodu. Neustálé táhlé smyčce, často podtržené bubínky, v taktu válečného pochodování, hutná hudba vrhá dlouhé temné stíny, kterými není možno projít. Nechat se nést, připomenout si drama. Celé skóre má pro mě jakýsi evropský feeling, snad užití nástrojů, či orchestrace. Odlišné od přesycené zámořské tvorby. Klenuté dramatické pasáže vyžadují pozorný poslech, minutáž ¾ hodiny je akorát přijatelná.
Melodie, kterou opakovaně přináší cimbál, je chytlavá, jednoduchá, navozuje představu dlouhých lánů a polí, které se ale zabarví rudou krví a tou byly i leckdy vykoupeny. Barevně koresponduje i zabarvení bookletu alba, jeho červená obálka je patřičně dramatická, stejně tak užité názvy skladeb - Setkání v krvi , Komplot , Zemřela , Varuji tě , a další. Hudba vás stejně jako film drží pod krkem a nutí vás se dívat na detaily, které jsou ukryty v jednotlivých sekvencích. Nádherné, přesto dramatické, ne však zapamatovatelné motivy zní jako drama od Howarda Shorea.
Na tento hudební skvost jsem narazil kdysi v bazaru a sáhl po něm spíše pocitově, než že bych znal jeho rozměry a kvality. Dodnes toho nelituji, spíše naopak. Poslech této lyricko-dramatické hudby mi otevřel oči a nasměroval uši ke skladatelovi Lorencovi. Jeho věci jsou podobné, ale to už tak skladatelé mají, mají svoji barvu, svého ducha. Zaslouženě si tento soundtrack odnesl Českého Lva, a to za rok 1998. Celkově snímek posbíral 10 ocenění, protože se skutečně jedná o silný příběh, stejně tak silnou hudbu. Lorenc sám si zopakoval Lva při snímku MASARYK (2016), kde kovový zvuk trubky nahradil saxofon.

Zabić Sekala
Pomaton EMI 1998
17 trackov